Jednodniˇwka Narodowa :: jednodniowka.pl
Strona G?ˇwna Artyku?y Galeria ForumGrudzie˝ 01 2020 10:00:33
Nawigacja
Strona G?ˇwna
Artyku?y
Galeria
Kategorie aktualno?ci
Linki
Szukaj

Forum

Redakcja
Kontakt
Archiwalna wersja JN
Regulamin komentarzy
U┐ytkownikˇw Online
GoÂci Online: 9
Brak U┐ytkownikˇw Online

Zarejestrowanch Uzytkownikˇw: 70
Najnowszy U┐ytkownik: carlos
Losowe zdjŕcie
Polecamy

W▒tki na Forum
Najnowsze Tematy
Wojna ekonomiczna USA
Ataki wrogˇw Narodow...
Pakt Ribbentrop-Beck...
Reforma SN polityka ...
Wolna Polska narodowa
Najciekawsze Tematy
Uczmy si? angiels... [50]
Kto pomo?e mi sfo... [46]
Ba?kany [35]
Klerykalna Partia... [33]
Mateusz Piskorski... [32]
Shoutbox
Tylko zalogowani mog▒ dodawaŠ posty w shoutboksie.

Adam Smiech
10/03/2014 10:21
No, ostro?nie ze s?owami, panie anonimie! Mo?e by tak zerwa? przy?bic? i stan??, jak m??czyzna, twarz? w twarz? Brak argumencikˇw, to plujemy, co?

Yareck
04/03/2014 21:18
Jeste?cie ostoj?... politycznej prostytucji. Wi?cej pisa? nie trzeba!!!

Piotr Kolczynski
22/01/2012 21:55
Mo?e by??

Marzena Zawodzinska
11/11/2011 22:18
Porz?dek by trzeba zrobi?...

Marzena Zawodzinska
31/10/2011 07:55
Ten shoutbox jest za nisko, nie wida? go.

Archiwum
Prof. Stanisław Bieleń na Dzień Edukacji Narodowej
Z wielk─ů przyjemno┼Ťci─ů i zaszczytem prezentujemy Pa┼ästwu tekst okoliczno┼Ťciowy - na Dzie┼ä Edukacji Narodowej - autorstwa wybitnego znawcy problematyki mi─Ödzynarodowej i jednocze┼Ťnie nauczyciela akademickiego z bogatym do┼Ťwiadczeniem, prof. dr hab. Stanis┼éawa Bielenia. Przeczytajmy wnikliwie. Profesor Biele┼ä m├│wi bowiem o sprawach fundamentalnych dla tera┼║niejszo┼Ťci i przysz┼éo┼Ťci Polski. (A┼Ü)

Stanisław Bieleń

Homines, dum docent, discunt

Jako nauczyciela akademickiego trapi─ů mnie podobne problemy, jak nauczycieli szk├│┼é podstawowych i ┼Ťrednich. Martwi mnie stan systemu szkolnictwa i edukacji w naszym kraju, skutki nieprzemy┼Ťlanych reform, kt├│re tak naprawd─Ö odczujemy dopiero za jaki─Ö czas. Bo przecie┼╝ nie chodzi tylko o bie┼╝─ůc─ů organizacj─Ö i obni┼╝anie standard├│w zawodu nauczycielskiego, ale tak┼╝e szkody, jakie powstaj─ů w umys┼éach m┼éodych ludzi, kt├│rych nie da si─Ö ┼éatwo naprawi─ç.

Jako nauczyciela martwi mnie post─Öpuj─ůca ideologizacja ┼╝ycia szko┼éy w Polsce. A przecie┼╝ szko┼éy publiczne - od podstawowych po wy┼╝sze - nie powinny by─ç ani lewicowe, ani prawicowe, ani religijne, ani ateistyczne. Powinny by─ç neutralne ┼Ťwiatopogl─ůdowo. Tylko wtedy b─Öd─ů mog┼éy realizowa─ç misj─Ö profesjonalnego kszta┼écenia i poszukiwania prawdy. Ich neutralno┼Ť─ç ┼Üwiatopogl─ůdowa wcale nie musi by─ç sprzeczna z nowocze┼Ťnie pojmowanym patriotyzmem.

Polska szko┼éa jest obci─ů┼╝ona nie tylko ideologi─ů, ale i polityk─ů historyczn─ů. Jerzy Giedroy─ç, redaktor i wydawca paryskiej "Kultury" mawia┼é, ┼╝e Polsk─ů rz─ůdz─ů dwie trumny - Pi┼ésudskiego i Dmowskiego. Nie by┼éo w tej metaforze przesady. Martyrologia i heroizacja historii sta┼éy si─Ö podstaw─ů edukacji historycznej. Zamiast dostrzegania z┼éo┼╝ono┼Ťci zjawisk i proces├│w historycznych, dokonuje si─Ö uproszcze┼ä, manipulacji i zafa┼észowa┼ä. Najlepiej wida─ç to na przyk┼éadzie historii Polski Ludowej. Nawet pokolenia urodzone i wykszta┼écone w tamtej epoce maj─ů problem z w┼éasn─ů to┼╝samo┼Ťci─ů. Wypowiedzi polityk├│w i wi─Ökszo┼Ťci medi├│w ra┼╝─ů swoj─ů ahistoryczno┼Ťci─ů, prowincjonalnym zacietrzewieniem i ch─Öci─ů wymazania tamtego czasu. Najwy┼╝si funkcjonariusze pa┼ästwowi o┼Ťwiadczaj─ů, ┼╝e w latach 50. czy 60. ub. wieku Polski jako pa┼ästwa nie by┼éo. Jak zatem wyt┼éumaczy─ç uczniowi i studentowi, ┼╝e w tym czasie funkcjonowa┼éy w miar─Ö sprawnie instytucje pa┼ästwowe, w tym ca┼ékiem niez┼ée szko┼éy, a Polska mia┼éa pe┼éne uznanie prawno mi─Ödzynarodowe. Jak wyt┼éumaczy─ç uczniom i studentom osobliw─ů schizofreni─Ö polityk├│w, ┼╝e gdy trzeba zaatakowa─ç tzw. komun─Ö, to wyrzekaj─ů si─Ö polskiej pa┼ästwowo┼Ťci, ale gdy trzeba pochwali─ç si─Ö osi─ůgni─Öciami, to przywo┼éuje si─Ö sukcesy polskiej szko┼éy filmowej, literatury, sztuki czy przynale┼╝no┼Ť─ç do ONZ i kilkakrotne zasiadanie Polski w charakterze niesta┼éego cz┼éonka w Radzie Bezpiecze┼ästwa.

Przede wszystkim zapomina si─Ö o uwarunkowaniach geopolitycznych tamtego czasu. Zapomina si─Ö tak┼╝e o wielkich zmianach spo┼éecznych po okrutnej wojnie. Zw┼éaszcza na wsi, gdzie po reformie rolnej dotychczasowe stosunki spo┼éeczne wywr├│ci┼éy si─Ö do g├│ry nogami. Z polskiej sceny znik┼éo ziemia┼ästwo i zale┼╝no┼Ťci na po┼éy feudalne, uby┼éa liczna mniejszo┼Ť─ç ┼╝ydowska, ale pozosta┼éy tego uci─ů┼╝liwe konsekwencje mentalne - bolesna pami─Ö─ç o cierpieniach i niezagojone rany, pretensje i roszczenia, zg┼éaszane do dzisiaj. Dokona┼é si─Ö wszak ogromny awans spo┼éeczny, otwarcie karier dla m┼éodych ludzi, budowa przemys┼éu, urbanizacja kraju, likwidacja analfabetyzmu i wiele innych. Dzi┼Ť jakby ze wstydem przyznajemy si─Ö do tych prze┼éomowych dla polskiego spo┼éecze┼ästwa rewolucyjnych przemian. A przecie┼╝ bez nich, bez tej podstawy nie by┼éoby osi─ůgni─Ö─ç po 1989 roku. Historia, nawet ta nielubiana i traumatyczna ma swoj─ů ci─ůg┼éo┼Ť─ç. Wszelkie traumy wymagaj─ů solidnego przepracowania, mo┼╝na rzec - terapeutycznego podej┼Ťcia, a nie wypychania z pami─Öci. Je┼╝li nie przeprowadzimy takiej terapii z nale┼╝yt─ů staranno┼Ťci─ů i w szkole, i w domach, rodzinach, i w ko┼Ťcio┼éach - ci─ůgle b─Öd─ů powraca─ç z┼ée emocje i podsycanie zbiorowych frustracji.

Zdaj─ů sobie spraw─Ö,┼╝e nauczyciele cz─Östo staj─ů przed r├│┼╝nymi dylematami, jak "ugry┼║─ç" dany temat, sk─ůd czerpa─ç wiedz─Ö, kt├│ra nie mia┼éaby na sobie pi─Ötna narracji zabarwionej politycznie. Ot├│┼╝ zawsze radz─Ö w takich sytuacjach, aby si─Ögali do m─ůdrych ksi─ů┼╝ek, kt├│re pozwol─ů przekaza─ç uczniom pog┼é─Öbion─ů refleksj─Ö na temat naszej powojennej to┼╝samo┼Ťci. Tak─ů ksi─ů┼╝k─ů jest na przyk┼éad esej Andrzeja Ledera pt. Prze┼Ťniona rewolucja. Inn─ů ksi─ů┼╝k─ů, trudniejsz─ů w odbiorze i wymagaj─ůc─ů skupienia jest dzie┼éo Jana Sowy pt. Fantomowe cia┼éo kr├│la. Ksi─ů┼╝ki te pomagaj─ů uczniom i studentom zrozumie─ç, przed jakimi wyborami stawali nasi przodkowie i dlaczego skutki tych wybor├│w, b─Öd─ů ich zaniecha─ç s─ů wa┼╝ne dla nas. Dlaczego historia w ka┼╝dej epoce staje si─Ö instrumentem bie┼╝─ůcej polityki? Jak uodparnia─ç si─Ö na dogmatyzacj─Ö prawd historycznych, kt├│re jak si─Ö okazuje, nie s─ů niczym innym, jak formu┼éowan─ů przez dane pokolenie wygodn─ů narracj─ů polityczn─ů?

Jak─ů pami─Ö─ç i wiedz─Ö"wgra─ç" do g┼é├│w naszych wychowank├│w, aby wyro┼Ťli z nich wra┼╝liwi ludzie, zdolni do krytycznego my┼Ťlenia i samodzielnego poszukiwania prawdy, odr├│┼╝niaj─ůcy dobro od z┼éa, kreatywni i obdarzeni wyobra┼║ni─ů, kt├│re pozwol─ů im sprosta─ç wyzwaniom tak dynamicznie zmieniaj─ůcego si┼Ť─Ö ┼Ťwiata? Jako nauczyciele musimy mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e wykszta┼écony dzisiaj w szkole czy na uczelni m┼éody cz┼éowiek w przysz┼éym wieku produkcyjnym b─Ödzie musia┼é - zdaniem ekspert├│w - zmienia─ç sw├│j zaw├│d kilkadziesi─ůt razy ze wzgl─Ödu na nowe technologie i organizacj─Ö pracy. Jak zatem przygotowa─ç go do wyzwa┼ä globalnego rynku pracy, kt├│rego dzisiaj nie jeste┼Ťmy w stanie zdefiniowa─ç?

Jako nauczyciele musimy wszczepia─ç uczniom bakcyla ci─ůg┼éego poszukiwania odpowiedzi na trapi─ůce nas pytania, uczy─ç umiej─Ötno┼Ťci ich zadawania, ciekawo┼Ťci ┼Ťwiata, szukania argument├│w dla uzasadniania swoich opinii, ale tak┼╝e respektu dla argumentacji partnera i oponenta. Warto przekonywa─ç uczni├│w, aby zanim postawi─ů komu┼Ť czy na jaki┼Ť temat ocen─Ö, zanim wydadz─ů werdykt na temat danego zjawiska, zastanowili si─Önad jego z┼éo┼╝ono┼Ťci─ů, poznali jego uwarunkowania, genez─Ö, okoliczno┼Ťci funkcjonowania i konsekwencje z perspektywy tamtego czasu, w kt├│rym to zjawisko mia┼éo miejsce.

Zadaniem nauczyciela jest przygotowanie m┼éodego cz┼éowieka do ┼╝ycia w spolecze┼ästwie obywatelskim i pa┼ästwie demokratycznym. Chodzi o to, aby u┼Ťwiadamia─ç m┼éodym ludziom realne konsekwencje ich w┼éasnych wybor├│w politycznych. Istot─ů nie jest agitowanie za czy przeciw jakiej┼Ť partii, ale odnoszenie si─Ö do rozwi─ůza┼ä ustrojowych - jakiego chcemy pa┼ästwa - praworz─ůdnego i tolerancyjnego, czy autorytarnego i ksenofobicznego, otwartego na ludzi i ich kariery, oparte na kompetencjach, czy pa┼ästwa zamkni─Ötego i opresyjnego, opartego na nepotyzmie i uk┼éadach klientelistycznych.

Pami─Ötajmy, ┼╝e prawie ka┼╝dej w┼éadzy zale┼╝y na tym, aby mie─ç wyborc├│w pos┼éusznych i lojalnych, bezrefleksyjnie wykonuj─ůcych polecenia p┼éyn─ůce z g├│ry. Dlatego samodzielne, wewn─ůtrzsterowne my┼Ťlenie jest potrzebne zar├│wno w humanistyce, jak i naukach ┼Ťcis┼éych. To, ┼╝e mo┼╝e ono by─ç niebezpieczne dla w┼éadzy, nie powinno zniech─Öca─ç nas do realizowania si─Ö w naszym wspania┼éym zawodzie nauczycielskim z pasj─ů i zaanga┼╝owaniem.

Tekst ten zako┼äcz─Ö star─ů maksym─ů Seneki: Docendo discimus! To esencja zawodu nauczycielskiego. Nauczyciele ucz─ůc innych, sami si─Ö ucz─ů. I tego Pa┼ästwu ┼╝ycz─Ö z okazji pi─Öknego ┼Ťwi─Öta.

Stanisław Bieleń



Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj siŕ, ┐eby mˇc dodawaŠ komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostŕpne tylko dla zalogowanych U┐ytkownikˇw.

Proszŕ siŕ zalogowaŠ lub zarejestrowaŠ, ┐eby mˇc dodawaŠ oceny.

Brak ocen.
W naszym serwisie

POST NA FORUM SERWISU ANTY ORANGE

ARTYKU?Y PROF. WIKTORA POLISZCZUKA...

ARTYKU?Y L. KULI?SKIEJ
T?umaczenia JN






















Logowanie
Nazwa U┐ytkownika

Has│o



Nie jeste jeszcze naszym U┐ytkownikiem?
Kilknij TUTAJ ┐eby siŕ zarejestrowaŠ.

Zapomniane has│o?
WyÂlemy nowe, kliknij TUTAJ.
Copyright © 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014